Kolej w Strojcu

Odkąd tylko pamiętam, starsi mieszkańcy Strojca, opowiadali o liniach kolejowych biegnących w naszej miejscowości. Współczesnym te historie mogą wydawać się wysoce nieprawdopodobne. Tymczasem owych linii biegło, w różnych okresach czasu, w naszej miejscowości, co najmniej kilka. Można się o tym przekonać chociażby przeszukując zasoby Internetu.

Podczas jednej z takich internetowych "wycieczek" natknąłem się na stronach http://www.historiawielunia.uni.lodz.pl/ historię Wieluńskiej Kolei Wąskotorowej. Artykuł zamieszczony pod adresem: http://www.historiawielunia.uni.lodz.pl/kolejka1.pdf pochodzi z numeru 9/2006 czasopisma "Świat Kolei".

Budowa linii wąskotorowej w latach 20. ubiegłego wieku. Kolejka z Praszki do Rudnik kursowała krótko, później trasę z Praszki skrócono do kopalń w Strojcu. - Kolejka Praszka-Rudniki została zlikwidowana ok. 1922 roku, ale na okrojonym odcinku Praszka-Strojec istniała do lat 30 - opowiada Andrzej Tajchert, znawca historii kolejnictwa.


Już sama ilustracja rozpoczynająca artykuł będzie zapewne zaskoczeniem dla większości współczesnych Strojczan.Jest to zdjęcie pochodzące z 1916 roku przedstawiające budynek Stacji Kolejowej Strojec, na którą właśnie przed chwilą zajechał pociąg. Zgodnie z przytoczonym przez autorów artykułu rozkładem jazdy, pociąg ów zatrzymywał się w ty miejscu 24 razy na dobę. Nad budynkiem stacji łopocze flaga w biało czerwone pasy, lecz jak można się spodziewać, nie jest to flaga polska, a austriacka. Przed budynkiem pozuje kilku pracowników stacji, obsługa pociągu, pan w kapeluszu oraz żołnierze. W oddali widać kobietę, zapewne mieszkankę Strojca.


Gdzie mieściła się owa stacja? W budynku zwanym kordonem (kardonem), który został zburzony pod koniec XX wieku. Ciekawostką może być fakt, że w roku 2005 jego fundamenty stanowiły nie lada problem dla budowniczych kanalizacji sanitarnej.

Jan Gędek